středa 27. října 2010

Hra na zpruzenou, aneb píchání do vosího hnízda

20. července 2010 v 0:30 | kriza |  
 
Tenhle článek by mohl být o ledasčem, ale nadpis celkem stručně vystihuje podobu internetetových debat. Pokud se dá vůbec říci, že něco takového existuje. Občas jsou to jen smršti nadávek, občas se objeví i nějaká ta myšlenka. Mnoho lidí si asi myslí, že účastnit se toho je pod úroveň. Ale já se účastním a s radostí.
 
 Může být totiž celkem zábavné narazit do někoho nabručeného, chvíli se hádat, zjistit, že kromě toho, že někdo vstal levou nohou, je jinak docela zábavný, poklepat se po rameni, a nebýt z opačných konců republiky, zajít si na pivo :-) Ne, není to sci-fi a může se to stát dokonce i na doodletoo.com a ti lidé se vracejí a můžete si s nimi skvěle pokecat!
Další, patrně častější skupinou jsou "debaty" které zdánlivě k žádnému závěru nevedou. Nedávno tu zrovna jedna taková proběhla, počet komentářů letěl k výšinám a samotného autora to popíchlo k sepsání celých pěti článků k tématu.
Co je tedy na takové obyčejné bitce zajímavého? Je to skvělý trénink, jak se procvičit v komunikaci. Když jsem se nakonec druhé strany zeptala, co jí naše "debata" přináší, dostalo se mi očekávané odpovědi, že nic a že je to celkem otravné. Naopak já jsem při této příležitosti nastudovala několik materiálů o psychologii a asertivitě. Celkem zábavné mi přišlo rozeznávání jednotlivých typů manipulace podle Shostroma. Ať nemám máslo na hlavě, taky jsem nějakou použila. Nejlepší asi bude ukázat konkrétní příklady, že:

V debatě šlo o to, že autor dle mého názoru uvedl některá nařčení, jejichž podklad si byl líný ověřit.

reakce 1 - Zasměšňování: Tímto se omlouvám všem fanynkám Krutomluva, že jsem se necitlivě dotknul jejich idolu. ;-)  Ani jsem netušil, že Krutomluv může být tak ožehavé téma. :D

reakce 2 - Diktátor: To zavání totalitou. + "hon na čarodějnici" ...pár silných slov z historie

reakce 3 Drsňák: Jasně, a hajlování je třeba taky jen vyjádření názoru, že. Někteří si s demokracií rádi vytřou pr*** ...asertivní teorie zaseknuté pásky je dobrá, jen ji nesmíte pouštět moc nahlas...

Zkrátka tady je skvělé, že reakce máte čas vstřebat, rozebrat a naučit se takové manipulaci uhnout. Taky nacvičujete, nebo se jen bezhlavě hádáte?

1 komentář:

  1. Cvičení není k ničemu.... Vždycky Ti nějaké kápo ukáže, že se najde milion způsobů, jak trénink občůrat.
    Charisma dělá osobnost, ne psychoanalytické bláboly, které si definoval někdo jiný. ;-)

    OdpovědětVymazat